INSTYTUT ZDROWIA
MEDICALL
ul. Wojska Polskiego 77
97-300 Piotrków Trybunalski


pon.-pt.:
8.00-21.00
  • 44 647 12 75
    662 107 803
    rejestracja ogólna
  • 662 105 964
    538 307 692
    rejestracja poradni specjalistycznych
  • 662 105 641
    rejestracja stomatologiczna
  • 784 944 930
    rehabilitacja / RTG
  • 602 627 369
    662 035 199
    Zakład opiekuńczo leczniczy
  • 44 649 77 24
    sekretariat
  • 696 721 214
    medycyna estetyczna i dietetyka

Aktualności

  • Nasze usługi
  • Nasi lekarze
  • Biuletyn
  • Strefa wiedzy

14 LISTOPADA- ŚWIATOWY DZIEŃ CUKRZYCY I JAK WAŻNE JEST ODŻYWIANIE.

Cukrzyca należy do chorób metabolicznych, która charakteryzuje się wysokim stężeniem glukozy we krwi lub opornością na insulinę.
Zachorowalność na cukrzycę znacznie wzrosła w ciągu ostatnich 50 lat, równolegle do wzrostu otyłości. Podwyższone stężenie glukozy we krwi może doprowadzić do przewlekłych powikłań, takich jak choroby układu krążenia, udar mózgu, retinopatia cukrzycowa prowadząca do pogorszenia wzroku, niewydolność nerek, mogąca wymagać dializy oraz złe krążenie krwi w kończynach, prowadzące do ich amputacji.
Podstawą postępowania w cukrzycy jest zastosowanie odpowiedniej diety oraz aktywność fizyczna, która prowadzi do poprawienia stanu zdrowia.


Podstawowe zasady:

W diecie należy ograniczyć ilość spożywanych węglowodanów prostych tj.: cukier, słodycze, soki owocowe, miód, dżemy, konfitury, 

Spożywaj 5-6 posiłków dziennie, małych objętościowo oraz o stałych porach

Nie zaleca się spożywanie potraw smażonych – w zamian należy stosować gotowanie, gotowanie na parze, pieczenie, duszenie z dodatkiem małej ilości tłuszczu

Należy ograniczyć sól kuchenną – w zamian można stosować przyprawy ziołowe

Nie należy rozgotowywać produktów zbożowych i jarzyn, ponieważ potrawy bardziej rozgotowane powodują szybsze zwiększenie stężenia glukozy we krwi

Owoce i warzywa powinno się spożywać w postaci surowej

Zupy należy sporządzać na wywarach warzywnych – nie mięsnych.

Zaleca się spożywanie produktów węglowodanowych o niskim indeksie glikemicznym

Celem stosowania odpowiedniego żywienia jest przede wszystkim dostarczenie zalecanej ilości energii i wszystkich niezbędnych składników odżywczych, utrzymanie odpowiedniej masy ciała oraz wyrównanie cukrzycy.
Odpowiednia dieta pozwala zapobiegać wczesnym i późnym powikłaniom oraz zapobiega chorobom tj.: miażdżyca oraz choroby układu krążenia.

Produkty zalecane:

Produkty zbożowe: pieczywo razowe, chleb chrupki, płatki owsiane, otręby, musli
(bez dodatku cukru), kasze gruboziarniste: gryczana, jęczmienna, pęczak, jaglana, ryż brązowy, makaron brązowy

Nabiał: mleko odtłuszczone, ser biały chudy lub półtłusty, jogurt naturalny, kefir chudy, maślanka, serwatka, białko jaja

Mięso: indyki i kurczaki (bez skóry), cielęcina, bardzo chuda wołowina i jagnięcina, króliki, dziczyzna

Ryby: ryby z rusztu, pieczone, gotowane, w galarecie
(bez skóry)

Sosy i przyprawy: pieprz, musztarda, chrzan, przyprawy korzenne, zioła, koncentrat pomidorowy



Produkty zakazane:

Produkty zbożowe: rogaliki francuskie, pieczywo białe, słone paluszki, krakersy

Nabiał: tłuste mleko, mleko skondensowane, śmietana, sery pełnotłuste, jogurt pełnotłusty

Mięso: mięso z widocznym tłuszczem, gotowe mięso mielone, kaczki, gęsi, kiełbasy, salami, pasztety, wątroba

Ryby i owoce morza: ryby smażone na innych tłuszczach, kawior, krewetki, kalmary

Sosy i przyprawy: majonez, sosy i kremy sałatkowe, sosy do mięsa
i ryb zawierające tłuszcz



Przykładowy jadłospis:

Śniadanie I
Pieczywo mieszane
Wędlina drobiowa
Papryka
Jogurt naturalny z koperkiem
Herbata ziołowa

Obiad
Gulasz
Kasza gryczana
Surówka z kiszonej kapusty i marchewki

Podwieczorek
Grejpfrut
Pieczywo chrupkie

Kolacja
Kluski z ziemniaków i sera twarogowego z duszonymi pieczarkami
Sałata zielona ze szczypiorkiem
Herbata ziołowa

 
Dietetyk Kamila Gizler, 2018
powrót