INSTYTUT ZDROWIA
MEDICALL
ul. Wojska Polskiego 77
97-300 Piotrków Trybunalski


pon.-pt.:
8.00-21.00
  • 662 107 803
    Po połączeniu usłyszą Państwo lektora i możliwość wyboru odpowiedniej dla siebie rejestracji:
    1. Lekarze rodzinni i badania laboratoryjne
    2. Lekarze specjaliści
    3. USG, RTG, rehabilitacja
    4. Stomatologia
    5. Hospicjum i opieka domowa
    6. Zakład Opiekuńczo-Leczniczy
  • 44 649 77 24
    sekretariat
  • 696 721 214
    medycyna estetyczna i dietetyka BVITAL

Aktualności

  • Nasze usługi
  • Nasi lekarze
  • Biuletyn
  • Strefa wiedzy

JAK SMARTFONY WPŁYWAJĄ NA NASZE ZDROWIE? JAKIE SKUTKI DLA NARZĄDU RUCHU MOŻE MIEĆ CZĘSTE KORZYSTANIE ZE SMARTFONÓW?

Smartfonowy kciuk czyli zespół de Quervaina.

Zespół de Quervaina należy do grup schorzeń nazywanych entezopatiami, czyli zmian chorobowych przyczepów ścięgnistych. Zespół ten charakteryzuje się silnymi dolegliwościami bólowymi w obrębie kciuka i nadgarstka, które uniemożliwiają wykonywanie podstawowych czynności.
Zespół de Querveina przebiega ze stanem zapalnym pochewki ścięgnistej, w której przechodzi ścięgno mięśnia odwodziciela długiego kciuka oraz mięśnia prostownika krótkiego kciuka. 

Jak rozpoznać zespół de Quervaina?
✅ ból w okolicy kciuka, nadgarstka oraz przedramienia lokalizujący się przede wszystkim po stronie promieniowej
✅ nasilanie dolegliwości bólowych w trakcie poruszania kciukiem oraz dłonią - głównie zaciskanie dłoni oraz przywiedzenie dłoni
✅ wyczuwalne jest pogrubienie i napięcie ścięgien, czasami pojawiają się guzki podskórne
✅ uciśnięcie okolicy wyrostka rylcowatego wywołuje bardzo silny ból
✅ wypadanie przedmiotów z ręki
✅ zaczerwienie okolicy kciuka, obrzęk oraz podwyższona temperatura zajętych tkanek


Leczenie zespołu de Quervaina

Podstawowym założeniem leczenia jest całkowite unikanie lub ograniczenie czynności przeciążających tkanki zajętej chorobowo. Jednak zdecydowanie częściej utrzymujące się dolegliwości bólowe wymagają postępowania fizjoterapeutycznego, a czasami nawet interwencji chirurgicznej. Wśród zabiegów fizjoterapeutycznych zastosowanie mają zabiegi o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym: krioterapia, laseroterapia, jonoforeza, masaż wirowy, a także specjalistyczne zabiegi manualne oraz ćwiczenia, ukierunkowane na przywracanie prawidłowych ślizgów oraz ruchomości w stawach. Brak efektów leczenia zachowawczego oraz farmakologicznego stanowi wskazanie do postępowania chirurgicznego, które polega na poszerzeniu światła pochewki ścięgnistej oraz odbarczeniu ścięgien mięśni odwodziciela długiego kciuka oraz prostownika krótkiego.
Zaburzenia postawy ciała jako konsekwencja nadmiernego używania smartfonów
Smsowa szyja to nic innego, jak zaburzona postawa ciała charakteryzująca się pochyleniem głowy do przodu z jednoczesnym wysunięciem barków w przód oraz pogłębioną kifozą piersiową. Postawa ta utrzymywana często przez wiele godzin w ciągu dnia jest najlepszą drogą do rozwinięcia się zmian zwyrodnieniowych w odcinku szyjnym kręgosłupa, a także uszkodzeń w obrębie krążków międzykręgowych oraz bolesnych przeciążeń tkanek miękkich.
Ludzka głowa waży średnio ok. 4-4,5 kg i jeśli utrzymywana jest w pozycji wyprostowanej nie stanowi dużego obciążenia dla kręgosłupa i struktur go wzmacniających. Ale jeśli tylko pochylimy głowę do przodu, obciążenia stają się dużo większe, i tak:

✅ głowa ustawiona prosto – obciążenie 5 kg
✅ pochylenie głowy o 15⁰ - obciążenie 12 kg
✅ pochylenie głowy o 30⁰ - obciążenie 18 kg
✅ pochylenie głowy o 45⁰ - obciążenie 22 kg
✅ pochylenie głowy o 60⁰ - obciążenie 27 kg

Tak duże i często wielogodzinne obciążenia wpływają w sposób destrukcyjny na tkanki kostne (przyczyniając się do zmian zwyrodnieniowych) jak i tkanki miękkie (prowadząc do silnych dolegliwości bólowych. Mimo, iż największe obciążenia skierowane są na kręgosłup szyjny, to także odcinek piersiowy i lędźwiowy poddawane są działaniu niekorzystnych sił. Wynika to ze zmiany środka ciężkości i próby odzyskiwania prawidłowego ustawienia przez odcinki położone niżej. W celu zrównoważenia nadmiernego pochylenia głowy, kręgosłup piersiowy przesuwa się do tyłu, a odcinek lędźwiowy wypycha biodra do przodu. Utrzymujące się dłużej zaburzenia postawy prowadzą w konsekwencji do jej utrwalenia i pojawienia się dolegliwości we wszystkich odcinkach kręgosłupa:

✅ ból w obrębie szyi
✅ ból i promieniowania do kończyn górnych
✅ mrowienie i ból między łopatkami
✅ ból w odcinku lędźwiowo-krzyżowym z promieniowaniem do kończyn dolnych

Możliwości ograniczania oraz zapobiegania powstającym przeciążeniom w obrębie aparatu ruchu
Czy w dzisiejszych czasach można zrezygnować ze smartfona? Myślimy, że nie. Postępu cywilizacji nie da się zatrzymać, nie da się zrezygnować z udogodnień jakie dają nam telefony i komputery. Ale warto uświadomić sobie jakie niosą zagrożenia i jak skutecznie im przeciwdziałać. A jest to możliwe.
Przede wszystkim należy unikać niewłaściwych pozycji ciała, które nadmiernie obciążają nasze ciało.
Kolejnym ważnym aspektem jest ruch, organizm człowieka przystosowany jest do ruchu i właśnie tego ruchu brakuje naszym mięśniom. Jeszcze kilka, kilkanaście lat temu aby załatwić różne sprawy trzeba było wyjść z domu, pójść pieszo lub pojechać rowerem. Obecnie wiele spraw załatwiamy z domu, wykorzystując telefony i komputery.

Brak ruchu jest dla nas bardzo szkodliwy, dlatego warto pamiętać o kilku prostych zasadach:

✅ częste zmiany pozycji i „rozruszanie” głowy wykonywane przynajmniej co godzinę
ćwiczenia szyi - fizjoplaner.pl
✅ przeciąganie się wykonywane nawet co kilkanaście minut (wpływa korzystnie na redukcję wzmożonego napięcia)
✅ częste wstawanie i zrobienie choć kilku kroków
✅ unoszenie głowy i skupienie wzroku na punkcie zlokalizowanym w pewnej odległości
✅ codzienna aktywność fizyczna – dowolna forma ruchu, która angażuje różnorodne partie mięśniowe. Bieganie, pływanie, jazda na rowerze, nordic walking czy zajęcia grupowe wpływają korzystnie na dotlenienie i odżywienie mięśni, a także poprawiają ich kondycję, co sprawia że lepiej znoszą obciążenia jakim są poddawane każdego dnia
✅ gimnastyka poranna i wieczorna – krótkie ćwiczenia (ok. 10-15 minut) poprawiające elastyczność mięśni w obrębie kręgosłupa, a także korygujące zaburzoną postawę ciała.
powrót